Renata Kašparová | Bez lepku po Česku
Od ztráty know-how k revoluci v bezlepkovém stravování – Jak Renata Kašparová cílí na změny v životech celiaků v Česku
Když Renata Kašparová přemýšlela nad tím, jak zlepšit život celiakům v Česku, neváhala svůj nápad proměnit v realitu. Přihlásila projekt Bez lepku po Česku do P-PINK a tím odstartovala cestu plnou výzev a proměn. Jednou už však zažila hořké zklamání – její první projekt, FitKoloběh, zaměřený na fitness trénink spojený s jízdou na koloběžkách, jí byl ukraden. I přes předchozí neúspěch se ale nevzdala a díky podpoře P-PINK, Ministerstva práce a sociálních věcí a iniciativy Podporujeme inovace vytvořila něco výjimečného. Dnes její práce pomáhá mnoha celiakům po celé zemi.
Robin langer, konzultant & manažer inkubace
“S paní Jirákovou byla radost spolupracovat. Na konzultace chodila připravená a poctivě plnila jednotlivé úkoly, které našim klientům pravidelně zadáváme v průběhu konzultačního procesu.
Na začátku spolupráce mi paní Jiráková říkala, že rozjezd jejího podnikání je závislý na spuštění jejího webu. S tímto názorem se setkáváme úplně běžně, takže velmi často musíme vysvětlovat, že alfou a omegou každého podnikání jsou samozřejmě zákazníci. Bez nich se nikdy nic nerozjede. Paní Jiráková to velmi rychle pochopila, takže jsme společně začali pracovat na obchodní strategii za účelem akvizice prvních zákazníků.
Upřímně když mi s úsměvem od ucha k uchu vyprávěla o prvních klientech, a hlavně o prvních zaplacených fakturách, tak jsem to samozřejmě prožíval s ní. To je smysl P-PINK – pomáhat lidem, kteří chtějí pomoc a jsou schopni pomoc příjmout.”
Kdy jste poprvé přišla do kontaktu s P-PINK?
Asi před třemi lety jsem se se svým projektem Bez lepku po Česku zapojila do programu Odpinkni se od P-PINK. Tehdy jsme začínali s nápadem vytvořit aplikaci, která by celiakům rychle a bezpečně našla bezlepkové restaurace. Postupně, díky konzultacím v P-PINK a zpětné vazbě přímo od celiaků, jsme získali úplně jiný nadhled a naše představa se vyvinula v něco úplně jiného, než jsme na začátku plánovali.
V roce 2023 jsme podali žádost o podporu v rámci výzvy pro sociální inovace. Pracovali jsme na výzkumu celý rok, věnovali se zkoumání s využitím metod HCD (Human-Centered Design) a konzultacím nejen s celiaky. Výsledkem celého společného tvoření je mnoho nástrojů včetně Gastro manuálu pro restaurace, který vznikl z potřeb celiaků a má za cíl zlepšit kvalitu stravování lidí s bezlepkovou dietou mimo domov. Kromě toho jsme také vytvořili službu s názvem Tandem 3, která poskytuje čerstvě diagnostikovaným celiakům podporu PEER konzultanta/mentora, nutričního terapeuta a psychoterapeuta.
Nejdůležitější pro nás byla rychlost v pomoci. Samozřejmě, že zde existují služby a podpora, která dokáže celiakovi pomoci, ale na naší cestě se ukázalo, že tito lidé potřebuji onu pomoc dostat včas a to byl náš cíl. Zajistit, aby celiaci dostali potřebnou podporu včas, odborně a na jednom místě.
Před chvílí jste zmínila Rock for People a SK Slavia Praha. Jak tyto spolupráce fungují?
Festival Rock for People nás oslovil s požadavkem pomoci vytvořit manuál pro gastropartnery, kteří budou součástí festivalu. My jsme nabídku rádi přijali, protože tato tvorba byla součástí naší sociální inovace. Na manuálu se podílela skupina celiaků a odborníků nejen z gastroprostředí. Naším cílem a misí je podpořit gastropodniky v tom, nebát se vařit bez lepku, vyjít vstříc a chápat gluten free svět jako přirozenou součást našich životů. Naše role na festivalu byla i osvětová a ukázalo se, že splnila více než jsme čekali. Dokázali jsme propojit na místě jak celiaky tak gastropodniky. Pro celiaka to byla obrovská úleva v tom, že nebylo nutné se u stánku na cokoliv dalšího doptávat. Kde, kdo a zda vůbec vaří bez lepku, případně jaká jsou rizika kontaminace.
Pro nezasvěcené. Celiak se musí velmi často doptávat ať jí kdekoliv mimo domov nebo v místě, kde hrozí kontaminace lepkem. Protože se v oboru pohybujeme dlouho doporučili jsme organizátorům gastropodnik, který byl čistě bezlepkový, naše požadavky dokonale splnilo Bistro Čejka. Tato spolupráce byla pilotní a ukázalo se, že má obrovský přínos na všechny strany. A proto věříme v to, že v roce 2025 se uvidíme nejen s celiaky na více festivalových místech. Na SK Slavia je spolupráce dlouhodobá. Tady je oslovila naše myšlenka podpořit bezlepkové stravování ve FOOD zóně před každým domácím zápasem. Jak to pokračuje a funguje píšeme v našem blogu.
P-PINK vám zřejmě dodal odvahu vydat se i jiným směrem, než jste původně plánovala. Jak jste tehdy začínala a s kým jste své kroky konzultovala?
Konzultovala jsem s Robinem Langrem. Nevím, jestli můžu říct, že jsme si na sebe vzájemně zvykli, ale už víme, co jeden od druhého můžeme čekat. Myslím, že se mezi námi vytvořila taková ta partnerská důvěra. Sama při mých školeních každému říkám, mějte k sobě parťáka, který vám některé věci vyvrátí nebo potvrdí. Každý se ve svém podnikání může dostat do takzvané autorské bubliny, kde některé věci přehlédne nebo je nevidí. Právě ona podpora s pohledem 'out of the box' je podle mě klíčem k úspěšným krokům vpřed. To, že někoho požádám o pomoc není známka slabosti nebo toho, že by člověk něco nezvládl.
Pro mě v tomto byl Robin super. Lidsky jsme si sedli, hodil na mě čísla a šel rovnou k věci – i když občas nebylo milé to poslouchat. Od začátku mi říkal, že aplikace není dobré řešení a bylo to tak. Šla jsem si chvíli za svým, ale s odstupem času jsem ráda, že mě od toho odradil a otevřel mi oči. A nebyl to jen on, kdo mi pomohl vidět věci jinak. Díky tomu, že se pohybuji mezi inspirativními lidmi mám pořád odkud čerpat.
Máte pro projekt byznysový plán, nebo ho chcete nechat v neziskové oblasti, případně kombinovat obě možnosti?
Pokládáte přesně otázky, které si kladu poslední dny každé ráno a večer. Co s tím? Plánujeme na toto téma konzultace v P-PINK, abychom našli nejlepší způsob, jak to celé uchopit. Sociální inovace by měla být nastavena tak, aby byla samoudržitelná. Bez lepku po Česku je součástí neziskové oblasti za EDDA, z.ú., ale také se chceme propojit s firmami. Firmy vnímáme jako důležitý prvek pro naše osvětové kampaně.
Takovou otázku mám ráda, protože se díky ní lidé často otevřou, a já se mohu inspirovat tím, jak překonávají druzí své vlastní překážky. Když se zaměřím na ty pracovní – největší překážka, kterou jsem zažila, byla spojená se značkou FitKoloběh – tato značka byla mé třetí dítě. Nechci říct, že mi byla značka ukradena, ale bylo mi ukradeno know-how, což bylo velmi nepříjemné. Několik let jsem na tom pracovala, měla jsem plány a sny. A pak přišel někdo, kdo mi to ze dne na den vzal. Bylo to těžké, dlouho jsem se s tím vyrovnávala a přemýšlela, co jsem mohla udělat jinak. Ale pokud se před vaše klienty postaví silný hráč, nemáte moc šanci. A obchod se neptá, je to místo, kde to velmi rychle žije a mění se.
Nevěděla jsem, jak to uchopit dál, pachuť a hořkost se mnou dlouho žila, ale nakonec jsem se rozhodla značku nechat být, dnes už není aktivní a spí si v šuplíku. Bylo to bolestivé, ale naučilo mě to rychleji přijímat a zpracovávat takové situace. Dnes si lépe rozmýšlím, komu a čemu věnuji svůj čas a s kým do partnerství půjdu a s kým ne.
Přiznávám, že mi to trvalo dlouho. Velmi často jsem to řešila i s Robinem v P-PINK, když jsem začínala projekt Bez lepku po Česku. Ty vzpomínky a zkušenosti se vám pořád promítají a ovlivňují další kroky. Dnes už to mám v sobě vyřešené. Pokud se někdo na vaší značce bude inspirovat, ať se inspiruje. Je to znamení, že to děláte dobře.
Můžeme se zaměřit na to, jak začínající podnikatelé zvládají obavy z konkurence? Jak předcházet situacím, kdy by mohlo dojít ke zneužití jejich nápadů? Co se vlastně tehdy stalo ve vašem případě?
Dneska už na to nahlížím jinak. Vidím to i tak, že jsem vlastně někoho inspirovala tím, co jsem vytvořila. To, jak se k tomu obchodní partner postavil, je věc jiná. Nikdy jsem to nepropírala na sociálních sítích. Možná bych mohla, ale nesu si to spíš jako pozitivní zkušenost.
Značka FitKoloběh obsahovala trenéry sestavený program pro lektory, kteří cvičí fitness s koloběžkou. Program jsem sestavovala s odborníky, školili jsme lektory na půdě jedné firmy. Při první návštěvě mi v dané firmě říkali, že moje nápady nemají smysl, ale já to nevzdala. Nakonec změnili názor a po čase viděli přínos a tak se brzy na půdě firmy lektoři proškolili.
MÁTE PODNIKATELSKÝ NÁPAD NEBO PROJEKT, KTERÝ POTŘEBUJE NOVÝ SMĚR?
Zveme vás na kávu a nezávaznou konzultaci, během které prozkoumáme nové
příležitosti pro váš byznys. Stačí vyplnit jednoduchý formulář.
MÁTE PODNIKATELSKÝ NÁPAD NEBO PROJEKT, KTERÝ POTŘEBUJE NOVÝ SMĚR?
Zveme vás na kávu a nezávaznou konzultaci, během které prozkoumáme nové
příležitosti pro váš byznys. Stačí vyplnit jednoduchý formulář.
Robin langer, konzultant & manažer inkubace
“S paní Jirákovou byla radost spolupracovat. Na konzultace chodila připravená a poctivě plnila jednotlivé úkoly, které našim klientům pravidelně zadáváme v průběhu konzultačního procesu.
Na začátku spolupráce mi paní Jiráková říkala, že rozjezd jejího podnikání je závislý na spuštění jejího webu. S tímto názorem se setkáváme úplně běžně, takže velmi často musíme vysvětlovat, že alfou a omegou každého podnikání jsou samozřejmě zákazníci. Bez nich se nikdy nic nerozjede. Paní Jiráková to velmi rychle pochopila, takže jsme společně začali pracovat na obchodní strategii za účelem akvizice prvních zákazníků.
Upřímně když mi s úsměvem od ucha k uchu vyprávěla o prvních klientech, a hlavně o prvních zaplacených fakturách, tak jsem to samozřejmě prožíval s ní. To je smysl P-PINK – pomáhat lidem, kteří chtějí pomoc a jsou schopni pomoc příjmout.”
Podívejte se, co dalšího se u nás děje:
Otevírací doba
PO: 8:00 – 16:30
ÚT: 8:00 – 16:30
ST: 8:00 – 16:30
ČT: 8:00 – 16:30
PÁ: 8:00 – 16:30
SO: dle dohody
NE: dle dohody
FAKTURAČNÍ ÚDAJE
Pardubický podnikatelský inkubátor, z.ú.
Jana Palacha 363
530 02 Pardubice
IČO: 06372562
Bankovní spojení: 280802285/0300
KDE NÁS NAJDETE
Jana Palacha 363
530 02 Pardubice
ČT-PINK
Skalka 1858
560 02 Česká Třebová
vojtech.boruvka@p-pink.cz