FAKTURAČNÍ ÚDAJE
Pardubický podnikatelský inkubátor, z.ú.
Jana Palacha 363
530 02 Pardubice
IČO: 06372562
Bankovní spojení: 280802285/0300
Když Renata Kašparová přemýšlela, jak zlepšit život celiakům v Česku, neváhala svůj nápad proměnit v realitu. Přihlásila projekt Bez lepku po Česku do P-PINK a tím odstartovala cestu plnou výzev a proměn. Jednou už však zažila hořké zklamání – její první projekt, FitKoloběh, zaměřený na trénink jízdy na koloběžkách, jí byl ukraden. I přes předchozí neúspěch se ale nevzdala a díky podpoře P-PINK, Ministerstva práce a sociálních věcí a iniciativy Podporujeme inovace vytvořila něco výjimečného. Dnes její práce pomáhá tisícům celiaků po celé zemi.
Kateřina Koubová, 13. září 2024
“S paní Jirákovou byla radost spolupracovat. Na konzultace chodila připravená a poctivě plnila jednotlivé úkoly, které našim klientům pravidelně zadáváme v průběhu konzultačního procesu.
Na začátku spolupráce mi paní Jiráková říkala, že rozjezd jejího podnikání je závislý na spuštění jejího webu. S tímto názorem se setkáváme úplně běžně, takže velmi často musíme vysvětlovat, že alfou a omegou každého podnikání jsou samozřejmě zákazníci. Bez nich se nikdy nic nerozjede. Paní Jiráková to velmi rychle pochopila, takže jsme společně začali pracovat na obchodní strategii za účelem akvizice prvních zákazníků.
Upřímně když mi s úsměvem od ucha k uchu vyprávěla o prvních klientech, a hlavně o prvních zaplacených fakturách, tak jsem to samozřejmě prožíval s ní. To je smysl P-PINK – pomáhat lidem, kteří chtějí pomoc a jsou schopni pomoc příjmout.”
Kdy jste poprvé přišla do kontaktu s P-PINK?
Asi před třemi lety jsem se se svým projektem Bez lepku po Česku zapojila do programu Odpinkni se od P-PINK. Tehdy jsme začínali s nápadem vytvořit aplikaci, která by celiakům rychle našla bezlepkové restaurace. Postupně, díky konzultacím v P-PINK a zpětné vazbě od cílové skupiny, jsme získali úplně jiný nadhled a naše představa se vyvinula v něco úplně jiného, než jsme na začátku plánovali.
V roce 2023 jsme podali žádost o podporu v rámci výzvy pro sociální inovace. Pracovali jsme na tom celý rok, věnovali se zkoumání, využití metod HCD (Human-Centered Design) a konzultacím nejen s celiaky. Výsledkem je Gastro manuál pro restaurace, který vznikl z potřeb celiaků a který má za cíl zlepšit kvalitu jejich stravování mimo domov. Kromě toho jsme vytvořili službu Tandem 3, která poskytuje čerstvě diagnostikovaným celiakům podporu od PEER konzultanta/mentora, nutričního terapeuta a psychoterapeuta.
Nejdůležitější pro nás byla rychlost v pomoci. Samozřejmě, že zde existují služby a podpora, která dokáže celiakovi pomoci, ale na naší cestě se ukázalo, že tito lidé potřebuji onu pomoc dostat včas a to byl náš cíl. Zajistit, aby celiakové dostali potřebnou podporu včas a na jednom místě.
Před chvílí jste zmínila Rock for People a SK Slavia Praha. Jak tyto spolupráce fungují?
Já hodně funguji přes LinkedIn, nejvíce touto cestou kontaktuji partnery. Přijde mi to rychlé a poměrně pružné. Nevím, jestli je to téma, nebo tím, jak to člověk napíše. Přiznám se, že většinou těm mailům nevěnuji moc času. Můj přístup je někdy až punk. A tak nevím, jestli bych mohla být v tomto směru někomu inspirací, ale co vnímám za důležité je, nebát se, psát, oslovovat, prostě otevírat ony dveře. Když to nevyjde teď, tak jistě jindy a jinde ano.
P-PINK vám zřejmě dodal odvahu vydat se i jiným směrem, než jste původně plánovala. Jak jste tehdy začínala a s kým jste své kroky konzultovala?
Konzultovala jsem s Robinem Langrem. Nevím, jestli můžu říct, že jsme si na sebe vzájemně zvykli, ale už víme, co jeden od druhého můžeme čekat. Myslím, že se mezi námi vytvořila taková ta partnerská důvěra. Sama při mých školeních každému říkám, mějte k sobě parťáka, který vám některé věci vyvrátí nebo potvrdí. Každý se ve svém podnikání může dostat do takzvané autorské bubliny, kde některé věci přehlédne nebo je nevidí. Právě podpora s pohledem 'out of the box' je podle mě klíčem k úspěchu – není to známka slabosti nebo toho, že by člověk něco nezvládl, ale spíše forma pomoci.
Pro mě v tomhle byl Robin super. Lidsky jsme si sedli, nahodil čísla a šel rovnou k věci – i když to občas nebylo snadné slyšet. Od začátku mi říkal, že aplikace není dobré řešení a bylo to tak. Šla jsem si chvíli za svým, ale s odstupem času jsem ráda, že mě od toho odradil a otevřel mi oči. A nebyl to jen on, kdo mi pomohl vidět věci jinak.
Zmínila jste že vás baví sociální projekty, respektive ty neziskové. Je to pro vás tedy touha pomáhat lidem, nebo co vás k tomu vede?
Ano, je to tak. Je to touha chodit do práce, ale k tomu pomáhat. Už to beru jako součást sebe a mého nastavení. Někdy jsem si říkala, jestli bych neměla být sociální pracovnicí, ale brzy jsem si uvědomila, že bych se v rámci systému asi cítila omezená. Potřebuji mít volnost k tomu, abych mohla rychle a efektivně měnit věci kolem sebe. Takže si to jedu tak nějak po svém a s lidmi, kteří mají podobné nastavení jako já. Vždy si najdu někoho nebo něco, co mě motivuje k podpoře nebo změně. A tak jsem spokojená. Pracovat a pomáhat.
A kam směřujete osobně?
Dobrá otázka. Nyní bych chtěla navázat a pokračovat v Bez lepku po Česku. Plány a vize máme, ale hodně záleží na tom, jaká partnerství se nám podaří navázat. Bez lepku vnímám jako téma, které je potřeba ještě více rozvíjet, šířit, udržovat a opečovávat.
Máte pro projekt byznysový plán, nebo ho chcete nechat v neziskové oblasti, případně kombinovat obě možnosti?
Pokládáte přesně otázky, které si kladu poslední dny každé ráno a večer. Co s tím? Plánujeme na toto téma konzultace v P-PINK, abychom našli nejlepší způsob, jak to celé uchopit. Sociální inovace by měla být nastavena tak, aby byla samoudržitelná. Zatím to držíme v neziskové oblasti za EDDA, z.ú., ale také se chceme propojit s firmami. Má to několik důvodů. Jedním z nich je zvýšení osvěty, druhým zajištění toho, aby gluten free bylo vnímáno jako důležité téma i v dalších sektorech.
Přiznávám, že mi to trvalo dlouho, a dokonce jsem to řešila i s Robinem v P-PINK, když jsem chtěla začít projekt Bez lepku po Česku, protože jsem měla strach, aby se mi to nestalo znovu. Dnes už to mám v sobě vyřešené. Pokud se někdo bude inspirovat, ať se inspiruje. Je to jen značka a důležité je jít dál.
Můžeme se zaměřit na to, jak začínající podnikatelé zvládají obavy z konkurence? Jak předcházet situacím, kdy by mohlo dojít ke zneužití jejich nápadů? Co se vlastně tehdy stalo ve vašem případě?
Dneska už na to nahlížím jinak. Vidím to i tak, že jsem vlastně někoho inspirovala tím, co jsem vytvořila. To, jak se k tomu firemní partner postavil, je věc jiná. Nikdy jsem to nepropírala ani na sociálních sítích. Možná bych mohla, ale nesu si to spíš jako pozitivní zkušenost.
Značka FitKoloběh byl program pro lektory, kteří cvičí s koloběžkou. Program jsem sestavovala s odborníky, školili jsme lektory na půdě jedné firmy, která vyrábí koloběžky v Čechách. Při první návštěvě mi v dané firmě říkali, že moje nápady nemají smysl, ale já se nevzdala jsem a vracela se tam asi půl roku až rok, protože jsem věřila, že to má smysl. Nakonec změnili názor a na půdě firmy jsme lektory proškolili.
“S paní Jirákovou byla radost spolupracovat. Na konzultace chodila připravená a poctivě plnila jednotlivé úkoly, které našim klientům pravidelně zadáváme v průběhu konzultačního procesu.
Na začátku spolupráce mi paní Jiráková říkala, že rozjezd jejího podnikání je závislý na spuštění jejího webu. S tímto názorem se setkáváme úplně běžně, takže velmi často musíme vysvětlovat, že alfou a omegou každého podnikání jsou samozřejmě zákazníci. Bez nich se nikdy nic nerozjede. Paní Jiráková to velmi rychle pochopila, takže jsme společně začali pracovat na obchodní strategii za účelem akvizice prvních zákazníků.
Upřímně když mi s úsměvem od ucha k uchu vyprávěla o prvních klientech, a hlavně o prvních zaplacených fakturách, tak jsem to samozřejmě prožíval s ní. To je smysl P-PINK – pomáhat lidem, kteří chtějí pomoc a jsou schopni pomoc příjmout.”
Podívejte se, co dalšího se u nás děje:
PO: 8:00 – 16:30
ÚT: 8:00 – 16:30
ST: 8:00 – 16:30
ČT: 8:00 – 16:30
PÁ: 8:00 – 16:30
SO: dle dohody
NE: dle dohody
Pardubický podnikatelský inkubátor, z.ú.
Jana Palacha 363
530 02 Pardubice
IČO: 06372562
Bankovní spojení: 280802285/0300
Jana Palacha 363
530 02 Pardubice
Skalka 1858
560 02 Česká Třebová
vojtech.boruvka@p-pink.cz