Renata Kašparová | Bez lepku po Česku

Od ztráty značky k revoluci v bezlepkovém stravování - jak Renata Kašparová mění životy celiaků v Česku

Když Renata Kašparová přemýšlela, jak zlepšit život celiakům v Česku, neváhala svůj nápad proměnit v realitu. Přihlásila projekt Bez lepku po Česku do P-PINK a tím odstartovala cestu plnou výzev a proměn. Jednou už však zažila hořké zklamání – její první projekt, FitKoloběh, zaměřený na trénink jízdy na koloběžkách, jí byl ukraden. I přes předchozí neúspěch se ale nevzdala a díky podpoře P-PINK, Ministerstva práce a sociálních věcí a iniciativy Podporujeme inovace vytvořila něco výjimečného. Dnes její práce pomáhá tisícům celiaků po celé zemi.

Kateřina Koubová, 13. září 2024

Robin langer, konzultant & manažer inkubace

“S paní Jirákovou byla radost spolupracovat. Na konzultace chodila připravená a poctivě plnila jednotlivé úkoly, které našim klientům pravidelně zadáváme v průběhu konzultačního procesu.

Na začátku spolupráce mi paní Jiráková říkala, že rozjezd jejího podnikání je závislý na spuštění jejího webu. S tímto názorem se setkáváme úplně běžně, takže velmi často musíme vysvětlovat, že alfou a omegou každého podnikání jsou samozřejmě zákazníci. Bez nich se nikdy nic nerozjede. Paní Jiráková to velmi rychle pochopila, takže jsme společně začali pracovat na obchodní strategii za účelem akvizice prvních zákazníků.

Upřímně když mi s úsměvem od ucha k uchu vyprávěla o prvních klientech, a hlavně o prvních zaplacených fakturách, tak jsem to samozřejmě prožíval s ní. To je smysl P-PINK – pomáhat lidem, kteří chtějí pomoc a jsou schopni pomoc příjmout.”

Kdy jste poprvé přišla do kontaktu s P-PINK? 

Asi před třemi lety jsem se se svým projektem Bez lepku po Česku zapojila do programu Odpinkni se od P-PINK. Tehdy jsme začínali s nápadem vytvořit aplikaci, která by celiakům rychle našla bezlepkové restaurace. Postupně, díky konzultacím v P-PINK a zpětné vazbě od cílové skupiny, jsme získali úplně jiný nadhled a naše představa se vyvinula v něco úplně jiného, než jsme na začátku plánovali. 

V roce 2023 jsme podali žádost o podporu v rámci výzvy pro sociální inovace. Pracovali jsme na tom celý rok, věnovali se zkoumání, využití metod HCD (Human-Centered Design) a konzultacím nejen s celiaky. Výsledkem je Gastro manuál pro restaurace, který vznikl z potřeb celiaků a který má za cíl zlepšit kvalitu jejich stravování mimo domov. Kromě toho jsme vytvořili službu Tandem 3, která poskytuje čerstvě diagnostikovaným celiakům podporu od PEER konzultanta/mentora, nutričního terapeuta a psychoterapeuta.

Reakce na potřeby celiaků

Historicky tady nebyla dostatečná podpora pro celiaky, nebo co vás vedlo do toho, abyste se do tohoto projektu pustili?

Nerozhodli jsme se sami. Cílová skupina celiaků, nám díky našim metodám a zjišťování dávala indicie a odpovědi, díky kterým jsme zjistili, že je naše služba potřebná. Po vytvoření služby se nám od ledna do dubna 2024 ozvalo 55 klientů, kteří měli zájem ji využít. Nezakrněli jsme a reagovali jsme na jejich potřeby díky procesu, který se nazývá human-centered design. Zkoumali a bádali jsme, co cílová skupina potřebuje a zareagovali jsme na to. 

Problém je, že po stanovení diagnózy často chybí adekvátní podpora. Mnoho celiaků dostane od lékaře pouze letáček nebo odkaz na webovou stránku, což může být matoucí a frustrující. To byl důvod, proč jsme chtěli nabídnout komplexní službu, která by poskytla rychlou a odbornou pomoc právě v momentě, kdy ji klient nejvíce potřebuje. 

Nejdůležitější pro nás byla rychlost v pomoci. Samozřejmě, že zde existují služby a podpora, která dokáže celiakovi pomoci, ale na naší cestě se ukázalo, že tito lidé potřebuji onu pomoc dostat včas a to byl náš cíl. Zajistit, aby celiakové dostali potřebnou podporu včas a na jednom místě.

Často mluvíte o 'my'znamená to, že na projektu nejste sama?

Začínalo to jako můj projekt. Iniciátorkou byla hlavně moje dcera Johanka, která má celiakii už 12 let. Jsme v tom tématu velmi dlouho a dost spolu. Víte, jak to je – když něco na trhu chybí, často se to rozhodnete vyřešit sami. Během ročního zkoumání jsme vytvořili tým šesti lidí. I když dnes v původní podobě oficiálně neexistuje, jsme v procesu přerodu a dojednáváme podmínky pro další spolupráci, protože naše mise je jasná – pomáhat dál. Ráda bych odborný tým zachovala, protože klienti byli spokojeni a terapeuti mají zkušenosti s celiaky a jejich rodinami. Doufám tedy, že to 'MY' zůstane.

Kam chcete s projektem dojít? Říkáte, že jste v přerodu – jaká je vaše další vize?

Máme za sebou čerstvou spolupráci s Rock for People, kde jsme strávili čtyři dny s lidmi, kteří o celiakii často vůbec nic nevěděli. Pro nás to mělo obrovský úspěch, předčilo to naše očekávání – lidé k nám na stánek chodili a zajímali se. Vnímáme, jak moc je důležitá osvěta mezi lidmi, kteří o celiakii nic nevědí, podpora začínajících celiaků a změna přístupu v gastro prostředí. Další významnou a srdcovou spolupráci máme s SK Slavia Praha, což je poměrně zajímavá, a především lidská spolupráce. Partneři na nás reagují sami, mile a mají chuť naše téma zanést do svých komunit.

Před chvílí jste zmínila Rock for People a SK Slavia Praha. Jak tyto spolupráce fungují?

Já hodně funguji přes LinkedIn, nejvíce touto cestou kontaktuji partnery. Přijde mi to rychlé a poměrně pružné. Nevím, jestli je to téma, nebo tím, jak to člověk napíše. Přiznám se, že většinou těm mailům nevěnuji moc času. Můj přístup je někdy až punk. A tak nevím, jestli bych mohla být v tomto směru někomu inspirací, ale co vnímám za důležité je, nebát se, psát, oslovovat, prostě otevírat ony dveře. Když to nevyjde teď, tak jistě jindy a jinde ano.

P-PINK vám zřejmě dodal odvahu vydat se i jiným směrem, než jste původně plánovala. Jak jste tehdy začínala a s kým jste své kroky konzultovala?

Konzultovala jsem s Robinem Langrem. Nevím, jestli můžu říct, že jsme si na sebe vzájemně zvykli, ale už víme, co jeden od druhého můžeme čekat. Myslím, že se mezi námi vytvořila taková ta partnerská důvěra. Sama při mých školeních každému říkám, mějte k sobě parťáka, který vám některé věci vyvrátí nebo potvrdí. Každý se ve svém podnikání může dostat do takzvané autorské bubliny, kde některé věci přehlédne nebo je nevidí. Právě podpora s pohledem 'out of the box' je podle mě klíčem k úspěchu – není to známka slabosti nebo toho, že by člověk něco nezvládl, ale spíše forma pomoci.

Pro mě v tomhle byl Robin super. Lidsky jsme si sedli, nahodil čísla a šel rovnou k věci – i když to občas nebylo snadné slyšet. Od začátku mi říkal, že aplikace není dobré řešení a bylo to tak. Šla jsem si chvíli za svým, ale s odstupem času jsem ráda, že mě od toho odradil a otevřel mi oči. A nebyl to jen on, kdo mi pomohl vidět věci jinak.

Rock for People 2024
SK Slavia Praha

Zmínila jste že vás baví sociální projekty, respektive ty neziskové. Je to pro vás tedy touha pomáhat lidem, nebo co vás k tomu vede?

Ano, je to tak. Je to touha chodit do práce, ale k tomu pomáhat. Už to beru jako součást sebe a mého nastavení. Někdy jsem si říkala, jestli bych neměla být sociální pracovnicí, ale brzy jsem si uvědomila, že bych se v rámci systému asi cítila omezená. Potřebuji mít volnost k tomu, abych mohla rychle a efektivně měnit věci kolem sebe. Takže si to jedu tak nějak po svém a s lidmi, kteří mají podobné nastavení jako já. Vždy si najdu někoho nebo něco, co mě motivuje k podpoře nebo změně. A tak jsem spokojená. Pracovat a pomáhat.

A kam směřujete osobně?

Dobrá otázka. Nyní bych chtěla navázat a pokračovat v Bez lepku po Česku. Plány a vize máme, ale hodně záleží na tom, jaká partnerství se nám podaří navázat. Bez lepku vnímám jako téma, které je potřeba ještě více rozvíjet, šířit, udržovat a opečovávat.

Máte pro projekt byznysový plán, nebo ho chcete nechat v neziskové oblasti, případně kombinovat obě možnosti?

Pokládáte přesně otázky, které si kladu poslední dny každé ráno a večer. Co s tím? Plánujeme na toto téma konzultace v P-PINK, abychom našli nejlepší způsob, jak to celé uchopit. Sociální inovace by měla být nastavena tak, aby byla samoudržitelná. Zatím to držíme v neziskové oblasti za EDDA, z.ú., ale také se chceme propojit s firmami. Má to několik důvodů. Jedním z nich je zvýšení osvěty, druhým zajištění toho, aby gluten free bylo vnímáno jako důležité téma i v dalších sektorech.

Překážky a jejich překonávání, aneb když vám někdo ukradne projekt

Vnímáte nějaké překážky? Ať už v rámci projektu, nebo osobní či pracovní, které se Vám podařilo překonat? 

Tuto otázku mám ráda, protože se díky ní lidé často otevřou, a já se inspiruji tím, jak překonávají své vlastní překážky. Když se zaměřím na ty pracovní, největší překážka, kterou jsem zažila, byla spojená se značkou FitKoloběh – mým třetím dítětem. Nechci říct, že mi byla značka ukradena, ale bylo mi ukradeno know-how, což bylo velmi nepříjemné. Několik let jsem na tom pracovala, měla jsem plány a sny. A pak přišel někdo, kdo mi to ze dne na den vzal. Bylo to těžké, dlouho jsem se s tím vyrovnávala a přemýšlela, co jsem mohla udělat jinak.

Nevěděla jsem, jak to uchopit dál, ale nakonec jsem se rozhodla značku nechat být, dnes už není aktivní a spí si v šuplíku. Bylo to bolestivé, ale naučilo mě to rychleji přijímat a zpracovávat takové situace. Dnes si lépe rozmýšlím, komu a čemu věnuji svůj čas.

Přiznávám, že mi to trvalo dlouho, a dokonce jsem to řešila i s Robinem v P-PINK, když jsem chtěla začít projekt Bez lepku po Česku, protože jsem měla strach, aby se mi to nestalo znovu. Dnes už to mám v sobě vyřešené. Pokud se někdo bude inspirovat, ať se inspiruje. Je to jen značka a důležité je jít dál.

Můžeme se zaměřit na to, jak začínající podnikatelé zvládají obavy z konkurence? Jak předcházet situacím, kdy by mohlo dojít ke zneužití jejich nápadů? Co se vlastně tehdy stalo ve vašem případě?

Dneska už na to nahlížím jinak. Vidím to i tak, že jsem vlastně někoho inspirovala tím, co jsem vytvořila. To, jak se k tomu firemní partner postavil, je věc jiná. Nikdy jsem to nepropírala ani na sociálních sítích. Možná bych mohla, ale nesu si to spíš jako pozitivní zkušenost.

Značka FitKoloběh byl program pro lektory, kteří cvičí s koloběžkou. Program jsem sestavovala s odborníky, školili jsme lektory na půdě jedné firmy, která vyrábí koloběžky v Čechách. Při první návštěvě mi v dané firmě říkali, že moje nápady nemají smysl, ale já se nevzdala jsem a vracela se tam asi půl roku až rok, protože jsem věřila, že to má smysl. Nakonec změnili názor a na půdě firmy jsme lektory proškolili.

Daná firma postupně začala zjišťovat, že má program smysl i marketingový dopad. Ze dne na den jsem pak přišla o všechny lektory, protože jim firma nabídla lepší podmínky, kterým jsem já, jako malá ryba v podnikání, nemohla konkurovat. Jednalo se i odkupu značky, ale na podmínky, které nebyly adekvátní mému času a hodnotě, jsem nekývla. Přejmenovali program a spustili ho pod svou značkou. Řešila jsem to s advokátkou Petrou Dolejšovou, která je v tomto oboru velmi šikovná. I když mám na FitKoloběh ochrannou známku, nic jsem s tím nezmohla, protože ten vnitřní obsah si může vzít kdokoliv.

Jak se tedy chránit a co bych dělala jinak? Důležité je věnovat značce čas, najít si odborníky a vše si nechat lépe právně ošetřit, aby ten čas a finance, které do toho investujete, nepřišly nazmar.


Co P-PINK přinesl projektu Bez lepku po Česku?

Když školím, říkám klientům: nezůstávejte na svůj projekt sami, protože jste v bublině a je potřeba někdo zvenčí, aby vám pravidelně nahlížel přes rameno a dával zpětnou vazbu. To jsem si potvrdila i v P-PINK. Bez lepku po Česku mě naučil, jak důležité je neustále komunikovat s cílovou skupinou a ověřovat si své hypotézy – nejen na začátku, ale průběžně.

V neziskovém sektoru často slýchám, že lidé říkají, že vědí, co jejich klienti potřebují, ale často jsou to jen domněnky a neověřené informace. To je oblast, které se chci nyní více věnovat – neustále ověřovat, testovat a zjišťovat, co skutečně funguje. Je důležité mít někoho, kdo vám poskytne zpětnou vazbu a pomůže vám vidět věci, které možná přehlížíte. V tomto vidím velkou hodnotu P-PINK – možnost diskutovat o projektu a získat nové perspektivy. Nedávno jsem například měla setkání s panem Bízou nad našimi webovými stránkami, a jeho pohled zvenčí mi ukázal, co by se dalo zlepšit. Často máme autorskou slepotu a nevidíme, co by mohlo být jinak.


MÁTE PODNIKATELSKÝ NÁPAD NEBO PROJEKT, KTERÝ POTŘEBUJE NOVÝ SMĚR?
Zveme vás na kávu a nezávaznou konzultaci, během které prozkoumáme nové
příležitosti pro váš byznys. Stačí vyplnit jednoduchý formulář.

Chci konzultaci zdarma

MÁTE PODNIKATELSKÝ NÁPAD NEBO PROJEKT, KTERÝ POTŘEBUJE NOVÝ SMĚR?
Zveme vás na kávu a nezávaznou konzultaci, během které prozkoumáme nové
příležitosti pro váš byznys. Stačí vyplnit jednoduchý formulář.

Chci konzultaci zdarma

Robin langer, konzultant & manažer inkubace

“S paní Jirákovou byla radost spolupracovat. Na konzultace chodila připravená a poctivě plnila jednotlivé úkoly, které našim klientům pravidelně zadáváme v průběhu konzultačního procesu.

Na začátku spolupráce mi paní Jiráková říkala, že rozjezd jejího podnikání je závislý na spuštění jejího webu. S tímto názorem se setkáváme úplně běžně, takže velmi často musíme vysvětlovat, že alfou a omegou každého podnikání jsou samozřejmě zákazníci. Bez nich se nikdy nic nerozjede. Paní Jiráková to velmi rychle pochopila, takže jsme společně začali pracovat na obchodní strategii za účelem akvizice prvních zákazníků.

Upřímně když mi s úsměvem od ucha k uchu vyprávěla o prvních klientech, a hlavně o prvních zaplacených fakturách, tak jsem to samozřejmě prožíval s ní. To je smysl P-PINK – pomáhat lidem, kteří chtějí pomoc a jsou schopni pomoc příjmout.”

Podívejte se, co dalšího se u nás děje:

Otevírací doba

PO: 8:00 – 16:30
ÚT: 8:00 – 16:30
ST: 8:00 – 16:30
ČT: 8:00 – 16:30
PÁ: 8:00 – 16:30
SO: dle dohody
NE: dle dohody

FAKTURAČNÍ ÚDAJE

Pardubický podnikatelský inkubátor, z.ú.
Jana Palacha 363
530 02 Pardubice
IČO: 06372562

Bankovní spojení: 280802285/0300

KDE NÁS NAJDETE

Jana Palacha 363
530 02 Pardubice

NAPIŠTE NÁM

Kontaktní formulář

Datová schránka: pjdsbjk

ČT-PINK

Skalka 1858
560 02 Česká Třebová

vojtech.boruvka@p-pink.cz